فهرست بستن

طی ۷۰ تا ۸۰ روز اخیر نهاده ذرت به مرغداران‌ داده نشده است

طی ۷۰ تا ۸۰ روز اخیر نهاده ذرت به مرغداران‌ داده نشده است

گرانی لبنیات و تخم مرغ، به شدت نگران کننده است. هر شانه تخم مرغ در بازار تهران به ۵۸ هزار تومان رسیده است. قیمت هر قالب کره ۱۰۰ گرمی نیز از حدود ۱۰ هزار تومان به حدود ۱۴ هزار تومان رسیده است. البته این نرخ ها در فروشگاههای مختلف باهم تفاوت داشته و گاها دو فروشگاه در یک خیابان قیمتها را خودسرانه تعیین کرده اند.

در شهریورماه گرانی کره و تخم مرغ موجب اعتراض مصرف کنندگان شده است. این در حالی است که گرانی این اقلام ادامه دارد و مسئولان نیز در سکوت رشد قیمتها را دنبال می کنند. در این بین رنج واقعی را خانواده‌های کارگری و لایه‌های پایین مزدبگیران بر دوش می‌کشند. بسیاری از این افراد دیگر توانایی خرید شیر، ماست و تخم مرغ را ندارند. گرانی تخم مرغ در حالی اتفاق افتاده که در ماههای اخیر به دلیل گرانی بیش از اندازه گوشت قرمز، دهک های کم درآمد جامعه تخم مرغ را جایگزین گوشت کرده اند.

اظهارنظر رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در رابطه با گرانی تخم مرغ همان حرف های تکراری مدت اخیر است. به گفته ناصر نبی پور طی ۷۰ تا ۸۰ روز اخیر نهاده ذرت به مرغداران‌ داده نشده که با این وجود تولیدکننده چاره ای جز تامین نهاده از بازار آزاد ندارد.

به هر ترتیب طی ماه های اخیر کره و تخم مرغ بیشترین افزایش قیمت را نسبت به سایر کالاها داشته اند. طی چند ماه اخیر دو محصول کره و تخم مرغ پرچم دار افزایش قیمت ها بوده اند که این امر نارضایتی مصرف کنندگان را به دنبال داشته است. البته تولیدکنندگان هم از این قیمت ها راضی نیستند و افزایش هزینه های تولید را دلیل اصلی گرانی ها عنوان می کنند.

آخرین گزارش مرکز آمار از قیمت لبنیات حاکی از آن است که قیمت هر لیتر شیر پاستوریزه از ۱۱ هزار و ۵۳۸ تومان در تیرماه امسال به ۱۲ هزار و ۱۵۵ تومان افزایش یافته است. قیمت ماست هر کیلو پاستوریزه از ۱۳ هزار و ۸۵۴ تومان به ۱۴ هزار و ۶۳۳ تومان تغییر کرده است. این تنها مربوط به دو قلم از محصولات لبنی است.

در این میان، مشاهدات بازار حاکی از آن است که قیمت هرقالب کره ۵۰ گرمی از ۵۰۰۰ تومان در ماه‌های قبل به ۷۰۰۰ تومان و قیمت هر قالب کره ۱۰۰ گرمی نیز از حدود ۱۰ هزار تومان به حدود ۱۴ هزار تومان رسیده است. اما این قیمت‌ها، نرخ‌های رسمی هستند و گاهاً در فروشگاههای سطح شهر با ارقامی بسیار بالاتر روبرو می‌شویم؛ کما اینکه در نیمه شهریورماه، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی از افزایش حدود ۲۰ درصدی قیمت محصولات لبنی خبر داد. پس افزایش رسمی ده درصدی چندان با واقعیت‌های ملموس بازار همخوانی ندارد و قیمت‌های واقعی بالاتر از این ارقام جای می‌گیرند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در رابطه با گرانی تخم مرغ در هفته های اخیر در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: قیمت تخم مرغ از اواخر مرداد سال گذشته تا خرداد امسال ۴ هزار تومان زیر قیمت مصوب دولت به فروش می رفت و مرغداران برای جلوگیری از ضرر و زیان مرغ را به کشتارگاه فرستادند تولید جوجه و جوجه ریزی کمتر شد و متعاقب آن تولید تخم مرغ کاهش یافت.

ناصر نبی پور ادامه داد: اگر دولت در بازار تخم مرغ و مرغ دخالتی نکند، بازار به تعادل می رسد چرا که یکی از دلایل گرانی تخم مرغ در بازار قیمت های دستوری و دلیل دیگر اثر کالای جایگزین و ارزان بودن تخم مرغ در مقایسه با دیگر کالاهای پروتئینی است. در گذشته متوسط سرانه مصرف تخم‌ مرغ ۱۰ کیلو بوده است اما حالا به دلیل اینکه مردم توانایی خرید گوشت، مرغ و حبوبات را ندارند مجبورند تخم‌مرغ بخرند. از این‌رو سرانه مصرف تخم‌مرغ به ۱۲ کیلوگرم رسیده است.

به گفته این فعال صنفی، طی ۷۰ تا ۸۰ روز اخیر نهاده ذرت به مرغداران داده نشده که با این وجود تولیدکنندگان چاره ای جز تامین ذرت با نرخ ۶ هزار و ۲۰۰ تومان از بازار نداشتند. با استمرار روند کنونی تامین نهاده، تولید باید تعطیل شود چرا که ۶۰ درصد جیره غذایی مرغ ذرت است

بازدیدها: 358

مطالب مشابه