فهرست بستن

افزایش قیمت خوراک دام و گندم در بازارهای جهانی

امروز قیمت خوراک دام و گندم در بازارهای جهانی افزایش یافت و این زنگ هشداری است تا دولت برنامه‌های افزایش خوداتکایی در تولید خوراک دام و گندم را در دستور کار قرار دهد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، امروز در بازارهای جهانی قیمت انواع ذرت به عنوان خوراک دام، گندم، و دانه‌های روغنی افزایش قابل توجهی داشت. هر بوشل (پیمانه حدود ۳۶ کیلوگرم) ذرت ۴ دلار و هر بوشل گندم ۲٫۲۵ دلار رشد داشت. 
ایران بیش از ۷۰ درصد در تامین نهاده اصلی مانند خوراک دام و طیور وابسته به واردات است. سالانه حدود ۴٫۵ میلیون تن انواع خوراک دام از کشورهای دیگر وارد می‌شود. هر گونه افزایش قیمت بازار جهانی باعث خروج ارز بیشتر از کشور خواهد شد.
یک فعال حوزه اقتصادی به خبرنگار فارس گفت: قیمت ذرت تنها در چند ماه گذشته حدود ۲۰ درصد در بازارهای جهانی رشد کرده و مفهوم آن این است که ما باید ارز بیشتری را پرداخت کنیم. 
وی در عین حال تاکید کرد که مدیریت زمان واردات بسیار مهم است و اگر قبل از گرانی و در فصل مناسب واردات انجام شود، باعث جلوگیری از خروج ارز اضافی از کشور خواهد شد.
وابستگی به واردات خوراک دام نه تنها باعث خروج ارز از کشور می‌شود، بلکه نابسامانی در بازار داخل هم ایجاد کرده است، به طوری که به رغم تولید محصولات پروتئینی مازاد از جمله مرغ و تخم مرغ شاهد افزایش قیمت آن در داخل هستیم که به گفته کارشناسان عامل اصلی آن نهاده‌های گران‌قیمت است که به دست تولیدکننده می‌رسد. 
 افزایش قیمت گندم در بازار جهانی و هشدار به مسئولان داخلی
افزایش قیمت گندم در بازار جهانی زنگ هشداری به مسئولان داخلی است که نرخ خرید تضمینی را طوری تعیین کنند که کشاورزان داخل به کشت این محصول استراتژیک ترغیب شوند.
دولت نرخ تضمینی خرید گندم را امسال کیلویی ۴۰۰۰ تومان اعلام کرده، اما به گفته کارشناسان هزینه واردات گندم به کشور دو برابر این میزان تمام می‌شود و به همین دلیل باید سیاست دولت در جهت تولید این محصول استراتژیک در داخل باشد. بنابراین انتظار می‌رود که در مهلت باقیمانده دولت در نرخ خرید تضمینی گندم بازنگری کند.

بازدیدها: 967

مطالب مشابه