فهرست بستن

پیشنهاد مرغداران برای حذف ارز ترجیحی

پیشنهاد مرغداران برای حذف ارز ترجیحی

درماه‌های اخیر موضوع گرانی مرغ نقل هر مجلسی شده که مسئولان و فعالان این صنعت دلایل خاص خود را برای این افزایش‌ها مطرح می‌کنند، اما کاهش دسترسی دهک‌های ضعیف و حتی حذف مرغ از سبد مصرفی در پی این نوسانات بسیار مهم است.

در این راستا و با اعلام و افزایش قیمت مصوب به ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان، کمی عرضه افزایش یافت و قیمت آن در بازار کاهشی شد؛ اما دوباره کاهش عرضه و افزایش قیمت رخ داد تا جایی که  اعلام قیمت مصوب ۳۱ هزار تومان برای هر کیلو مرغ گرم هر چند هنوز به طور رسمی اعلام نشده، ولی زمینه را برای چند نرخی شدن فراهم کرده و مجددا باعث افزایش قیمت این محصول شده است.

از نظر کارشناسان قیمت گذاری دستوری باعث این آشفتگی در بازار شده و شایعات برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز به آن دامن زده است. همه اینها باعث شده با وجود اینکه ظرفیت جوجه ریزی واحدهای مرغداری، تغییری نکرده اما به دلیل عدم نظارت، این محصول به قیمت مصوب به دست مصرف کنندگان نرسد.

براساس این گزارش، افزایش مجدد قیمت جوجه یک‌روزه از ۴ هزار و ۵۰۰ تومان به هر قطعه ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان نیز در قیمت تمام شده مرغ نیز مؤثر بوده؛ البته قیمت تمام شده جوجه یکروزه بر اساس نظر مسئولان این صنف در حدود ۶ هزار تومان است که با این قیمت به فروش نمی‌سد و باعث سودجویی دلالان شد که مشکل بازار مرغ را بیشتر کرده است.

 محمدعلی کمالی سروستانی مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی ما اظهار کرد: در زمینه تامین نهاده، هنوز صنعت دام و طیور با مشکلات زیادی مواجه است و متاسفانه در نهاده‌ها به خصوص ذرت مشکل پا برجاست؛ البته این مشکل در خصوص سویا کمتر است ولی شایعات قطع ارز ترجیحی موجب شده ذرت به دست دادمداران نرسد.

وی ادامه داد: این روزها واردکنندگان برای ورود این کالاها تا تعیین تکلیف برای تخصیص ارز دست نگه داشته‌اند، البته در بحث قیمت، عوامل دیگر نیز ورود کرده‌اند به عنوان مثال در هفته گذشته و اتفاقی که برای جایگاه‌های سوخت افتاد، در قیمت حمل‌ونقل مؤثر بود.

این فعال بازار مرغ با بیان اینکه در حال حاضر علاوه بر بحث ارز موضوع تعیین قیمت نیز به مشکلات اضافه شده است، گفت: با وجود اینکه قیمت مصوب جدید تخم‌مرغ اعلام شده؛ اما تعلل در اعلام قیمت گوشت مرغ به التهابات بازار افزوده که باعث تأخیر در عرضه مرغ به بازار شده است.

کمالی سروستانی ادامه داد: با وجود اینکه مرغداران به صورت رسمی اعلام نمی‌کنند، اما اخباری که به اتحادیه می‌رسد نشان می‌دهد که با شروع فصل پاییز تلفات دام‌ها کمی افزایش یافته است؛ علت این موضوع یا به کیفیت نهاده‌ها برمی‌گردد و یا به‌واسطه کمبود داروهایی مصرفی طیور مربوط می‌شود.

وی بیان کرد: با وجود اینکه قیمت مصوب گوشت مرغ فعلاً به ازای هر کیلو ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است، اما ۱۹ هزار تومان از آن به مرغدار داده می‌شود و الباقی را هزینه‌های کشتار و توزیع در برمی‌گیرد. امیدواریم کارگروه تنظیم بازار استان‌ها تصمیماتی متناسب اتخاذ کنند، زیرا این تصمیمات در بازار تهران نیز تأثیر زیادی دارد.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت ۳۱ هزار تومانی مرغ گرم هنوز ابلاغ نشده است، گفت: امیدواریم هر چه سریع‌تر تکلیف قیمت مصوب مرغ زنده و گرم مشخص شود تا انگیزه برای تولید و عرضه بیشتر شود و التهابات قیمت در بازار به پایان رسد.

 کمالی سروستانی با اشاره به اینکه میزان جوجه ریزی در ماه‌های اخیر کم نشده است، گفت: کمبودی در عرضه مرغ تهران نداریم؛ در حال حاضر به‌واسطه این دوگانگی در قیمت، عرضه مرغ خارج از شبکه زیاد است که با اصلاح قیمت مصوب این روند اصلاح خواهد شد.

وی تاکید کرد: امروز دولت حدود ۴۰ درصد هزینه‌های تولید مرغ را در قالب تامین نهاده مانند ذرت و کنجاله سویا به‌صورت یارانه مستقیم به واحدهای طیور می‌دهد؛ ولی برای ۱۰۰ درصد میزان تولید مرغدار تصمیم می‌گیرد؛ باید در نظر داشته باشد که ۶۰ درصد باقی مانده هر روز با تورم روبه‌رو می‌شود و مرغداران الباقی نیاز خود را از بازار آزاد تأمین می‌کنند.

 این تولیدکننده مرغ با اشاره به اینکه تصمیمات دستوری به صنعت طیور آسیب وارد خواهد کرد؛ گفت: دولت مرغدار را مجبور کرد که دامی که بدون حمایت پرورش می‌دهد را با قیمت مصوب عرضه کند. با وجود همه این مشکلات در مهرماه ۱۰۶ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت؛ پیش‌بینی می‌شود که جوجه ریزی آبان هم بین ۱۱۷ تا ۱۲۰ میلیون قطعه باشد.

این مقام صنفی تصریح کرد: هم اکنون عرضه مرغ به بازار به‌واسطه آنکه مرغداران منتظر اعلام رسمی قیمت هستند، با اخیر در حال انجام است و یا آن میزان از تولید خود که بدون استفاده از نهاده‌های دولتی (ارز ترجیحی) پرورش می‌یابد، را  در خارج از شبکه به فروش می‌رساند.

 کمالی سروستانی در مورد خذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی، گفت: مرغداری که امروز برای پرورش مرغ خود حدود ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد نهاده می‌خرد؛ با حذف ارز ترجیحی باید بین دو تا سه میلیارد برای خرید خود هزینه کند که عدم وجود این نقدینگی، باعث چند برابر شدن مشکلات صنعت دام و طیور خواهد شد.

وی در پایان بیان کرد: پیشنهاد ما این است که در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و با توجه به چند برابر شدن هزینه‌های تولید، این حمایت به انتهای زنجیره تولید منتقل شود.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: حتماً به‌صورت کالابرگ پروتئین و مرغ به اقشار ضعیف اختصاص یابد تا سرانه مصرف کاهش پیدا نکند زیرا ممکن است با افزایش شدید قیمتی روبه‌رو شویم و این فاصله باید جبران شود. از سوی دیگر باید تسهیلات ارزان قیمت در اختیار مرغدار قرار گیرد تا بتواند قدرت خرید خود را برای تهیه نهاده حفظ کند. 

مطالب مشابه