فهرست بستن

مرحله سوم واکسیناسیون سراسری طیور بومی روستا‌ها علیه نیوکاسل.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و آبزیان استان خراسان جنوبی مرحله سوم واکسیناسیون سراسری طیور بومی روستا‌ها علیه نیوکاسل گفت: این طرح با توجه به وضعیت شیوع کرونا و ضرورت پرهیز از تجمعات، بصورت تدریجی و با ملاحظات پیشگیرانه خاص توسط پرسنل دامپزشکی استان در حال انجام است.
قاسم عجم با بیان اینکه بیماری نیوکاسل بعنوان شایع‌ ترین بیماری طیور کشور، همه ساله خسارات زیادی به صنعت طیور وارد می‌کند، افزود: طیور بومی و روستایی یکی از عمده‌ترین مخازن این بیماری هستند که اکثراً واکسینه نمی‌شوند، لذا کنترل این بیماری در طیور بومی، خط اول مبارزه و کنترل این بیماری خطرناک در صنعت طیور کشور به شمار می‌رود.
وی گفت: در مرحله قبلی طرح که در تابستان انجام شد بیش از ۴۳۵ هزار قطعه طیور بومی زیرپوشش قرار گرفتند.
وی جمعیت تقریبی طیور بومی استان را نزدیک ۶۰۰ هزار قطعه اعلام کرد و افزود: برای سهولت پوشش واکسیناسیون از واکسن آشامیدنی تولید داخل استفاده شده که در مطالعات انجام شده ایمنی زایی قابل قبولی داشته است بطوری که تعداد کانون‌های بیماری نیوکاسل در طیور صنعتی نسبت به سال قبل بصورت محسوس کاهش داشته است.
عجم از روستائیان درخواست کرد: با حفظ شرایط ایمنی فردی و پرهیز از ایجاد تجمع و صف، سهمیه واکسن طیور خود را از اکیپ‌های دامپزشکی تحویل گرفته و با شرایط توصیه شده آنرا استفاده کنند.
وی از دهیاری‌ها و شورای روستا‌ها خواست: به هر نحو ممکن در اجرای هرچه بهتر این طرح مشارکت نمایند تا شاهد اجرای موفقیت آمیز طرح در استان و کنترل بهتر نیوکاسل در مزارع طیور استان باشیم. 
صداو سیما
۹۹/۰۸/۱۹

بازدیدها: 950

مطالب مشابه