فهرست بستن

فعالیت ۲۴۰۰ واحد مرغداری در مازندران.

مدیر طیور جهاد کشاورزی استان مازندران گفت: ۶ ماهه امسال ۶۹ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شد که توان تولید گوشت مرغ آماده طبخ به میزان ۱۲۹ هزار تن را داشته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۳ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی یدالهی  درباره وضعیت صنعت طیور استان مازندران گفت: صنایع تولیدی دام و طیور جزو معدود صنایعی است که عوامل متعدد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و جغرافیایی بر آن تاثیرگذار است و تولیدات کمی و کیفی محصولات در این صنعت متاثر از این عوامل است.

بنابر اظهارات وی استان مازندران به دلیل شرایط مناسب اقلیمی و جایگاه مهمی که در صنعت طیور کشور دارد، سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی در بخش صنعت طیور صورت گرفته است، ادامه داد: مازندران ۳۰ درصد تولید جوجه یکروزه و ۱۱ درصد تولید گوشت سفید کشور را بر عهده دارد.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه تمامی حلقه‌های مرتبط با طیور شامل لاین، گوشتی و صنایع وابسته به صنعت طیور در استان وجود دارد، افزود: مازندران مرکز لاین بابلکنار را دارد که در خاورمیانه بی‌نظیر است و به عنوان پشتیبان صنعت طیور جهان است.

یدالهی خاطرنشان کرد: ۶ واحد مرغ اجداد با ظرفیت ۱۰۷ هزار و ۷۸۸ قطعه در مازندران فعال است که توان پشتیبانی تولید گله‌های اجداد را در کشور دارد.
وی با بیان اینکه ۲۲۰ واحد مرغ مادر با ظرفیت ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه را داریم که توان اسمی تولید این واحدها ۴۰۰ میلیون قطعه است و می‌تواند ۳۰ درصد تولید جوجه کشور را به خود اختصاص دهد، گفت: ۲ هزار و ۱۴۴ واحد مرغ گوشتی با ظرفیت اسمی ۳۹٫۵ میلیون قطعه داریم که می‌تواند ماهانه ۱۸ میلیون قطعه تولید جوجه داشته باشد و در حال حاضر جوجه‌ریزی در استان به طور متوسط ۱۲ میلیون قطعه است که ۱۱ درصد تولید گوشت مرغ کشور را تامین می‌کنیم.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: ۲۹ واحد مرغ تخم‌گذار تجاری با ظرفیت یک میلیون و ۱۵۰ هزار قطعه داریم که توان تولید ۵ هزار و ۲۰۰ تن تخم‌مرغ خوراکی را دارد و رتبه نهم را در تولید تخم‌مرغ کشور دارا هستیم.
این مقام مسئول، کشتارگاه صنعتی طیور در استان مازندران را ۱۸ واحد اعلام کرد و افزود: ظرفیت این کشتارگاه‌ها ۴ هزار قطعه در هر شیفت کاری است.
یدالهی کارخانه های خوراک دام و طیور را ۵۰ واحد با ظرفیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن دانست و گفت: فعالیت این تعداد کارخانه‌ برای هزار و ۵۰۰ نفر ایجاد اشتغال کرده است.

وی با بیان اینکه ۲۸۳ میلیون قطعه تولید جوجه یکروزه در کارخانجات جوجه‌کشی داشتیم که از این تعداد ۱۹۱ میلیون قطعه جوجه یکروزه از مزارع مرغ مادر بوده است، ادامه داد: ۶ ماهه امسال ۶۹ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شد که توان تولید گوشت مرغ آماده طبخ به میزان ۱۲۹ هزار تن را داشته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۳ درصد افزایش داشته است.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۱ واحد مرغ تخم‌گذار فعال با ظرفیت ۳۴۰ هزار قطعه در استان مازندران وجود دارد، ادامه داد: این تعداد واحد فعال می‌تواند ماهانه ۳۰ تن تخم‌مرغ تجاری را تحویل بازار دهد.
این مقام مسؤول بیان کرد: سامانه‌ای از سال ۹۶ تحت عنوان مدیریت اطلاعات صنعت طیور (سماصط) طراحی شد تا تنظیم بازار و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، رصد تولید در تمامی حلقه‌ها و ساماندهی واحدهای غیرمجاز را انجام دهد که کمک به شفافیت تولید جوجه یکروزه می‌کند.
یدالهی اضافه کرد: سامانه سماصط می‌تواند کمک کند تا طرح ملی کاهش سن کشتار برنامه ریزی شود چرا که درصد تلفات، وزن مرغ تولیدی، شروع تولید جوجه‌ریزی و طول دوره پرورش در این سامانه کمک به استانداردسازی تولید خواهد کرد.

بازدیدها: 1,506

مطالب مشابه