فهرست بستن

جزئیات واردات مرغ

جزئیات واردات مرغ

با وجود مصوبه دولت در رابطه با مجوز واردات حدود ۱۷۰ هزار تنی مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی جهت تنظیم بازار، در سال جاری فقط حدود ۱۱ هزار تن واردات صورت گرفته است.
بعد از آنکه در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ بازار مرغ دچار نوسان شدید شده و تا ۱۲۰ درصد هم افزایش قیمت داشت، دولت برای تامین ذخائر و تنظیم مصوباتی در رابطه با واردات مرغ با استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومان داشت، این در حالی است که از مدت‌ها قبل مرغ از لیست ارز ترجیحی کنار رفته و واردات آن با ارز نیمایی صورت می‌گرفت.

بر این اساس در اواخر اسفند ماه، هیات وزیران مصوب کرد که شرکت پشتیبانی امور دام مجاز به واردات تا ۵۰ هزار تن گوشت مرغ با ارز ترجیحی باشد. بعد از آن در سال جاری و در خرداد ماه بود که بار دیگر هیات وزیران مصوبه‌ای برای واردات مرغ داشت که این بار مجوز واردات ۱۲۰ هزار تن با ارز ترجیحی را صادر کرد.
اما بررسی آمار گمرک ایران نشان می دهد از ابتدای سال جاری تا نیمه تیر ماه ۱۱.۲ هزار تن مرغ به ارزش ۲۲.۳ میلیون دلار وارد کشور شده است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۴۴ تن به ارزش ۷۹.۱ هزار دلار وارد شده بود.
واردات مرغ در مدت مورد بررسی حداقل ۲۵ هزار درصدی از لحاظ وزنی و ارزشی نسبت به پارسال افزایش دارد. این در حالی است که در سال گذشته با توجه به تامین واردات مرغ در داخل کشور وارداتی از این محصول به طور چشم گیر صورت نگرفته بود.
با این حال مشخص نیست تمام این مرغی که در سال جاری وارد شده آیا بر اساس همان مصوبه و با ارز ترجیحی بوده یا به نحو دیگری صورت گرفته است که به احتمال فراوان مربوط به مصوبه هیات دولت خواهد بود که در این حالت با وجود مجوز واردات ۱۷۰ هزار تنی جهت تنظیم بازار ظاهرا حدود ۱۱ هزار تن فقط وارد شده است

بازدیدها: 340

مطالب مشابه