فهرست بستن

برنامه‌ جدید وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی در دانه‌های روغنی و خوراک دام/ طرح کاهش واردات ذرت به ۳.۵ میلیون تن

وزیر جهاد کشاورزی اقدامات و برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای پاسخگویی به فرمان مقام معظم رهبری برای خودکفایی در دانه های روغنی و خوراک دام را اعلام کرد.

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی گفت: دو پاشنه آشیل بخش کشاورزی که در شرایط تحریم به کشاورزی کشور ضربه بیشتری می زند وابستگی به واردات خوراک دام و طیور( نهاده های ذرت، سویا و جو) و دانه های روغنی که علاوه بر صرف هزینه میلیون دلاری برای واردات امنیت غذایی کشور را نیز شکننده می کند.

مقام معظم رهبری هم در نشست اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی به این موضوع ورود کردند و خواهان تامین خوراک دام و دانه‌های روغنی در داخل کشور شدند.

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی به برنامه های این وزارتخانه برای تحقق امور به تفصیل پرداخته که شرح آن در ذیل مطلب آمده است.

نهاده های دامی

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با تولید نهاده‌های دام و طیور در کشور گفت: حدود ۱۷ میلیون تن نهاده نیاز داریم که بخش قابل ملاحظه آن ذرت دانه‌ای بوده که گیاهی تابستانه است و به آب فراوانی نیاز دارد.

خاوازی افزود: ما در خردادماه طرحی را به رئیس‌جمهور ارائه کردیم که ایشان به سازمان برنامه و بودجه ارجاع دادند و این طرح توسط کارشناسان بسیاری دیده شد، همچنین مقام معظم رهبری هم در نشست اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی به تامین خوراک دام و دانه‌های روغنی تاکید کردند و در این طرح با چند سناریو ورود کردیم تا در صورت تامین الزامات اجرای طرح برای سال زراعی آینده، با تولید ارقام جدید ذرت و گیاهان کم آب‌بر مانند ارزن، سورگوم و ترتیکاله که می توانند در خوراک دام جایگزین ذرت شوند، میزان واردات ذرت را حداقل ۳٫۵ میلیون تن کاهش می‌یابد.
خبرگزاری تسنیم
۹۹/۰۹/۱۱

بازدیدها: 1,173

مطالب مشابه